si kecil yg mengerti

cik angah nak ucap
assalamualaikum and happy holiday!


eleh.gaye seronok hape jer.
actually post kali ni saye nk bercerita..
kejap.dia ni bukan artis fofular pun.


nama : Muhammad Irsyad
aku panggil : mamat :)

dia ni sebenarnya cuousin aku.
(err..lebih kpd sedare jauh kot.?)

ni aku tunjuk sat gambaq dia.
.
.
.
.
.
teruja..?eheh :)


ni la dia mamat :) comel kan?

eh eh buat muka comel pulak..


dia ni sebenarnya dah kehilangan ayahanda tersayang sejak dia baby lagi.aku pun tak ingat pulak meninggal sebab apa.
tapi dia yang bongsu la.duduk kat bangi dengan mak and adik beradik dia yang lain.
actly before before ni kalau jumpe aku tak pernah ada peluang nak dukung dia or manja manja dengan dia.
yela,dah la jarang jumpa kan.kang tibe2 aku serang dia sure2 la dia fikir, "apekahal akak sorang nie..?"
eheh.imagine aku terlebih.umur dia pun aku tak sure tapi dalam 1,2 tahun la.
first time aku dapat tangkap dia,dukuang dia,manja2 dgn dia masa cousin aku punye wedding kat Puchong hari tu.
kebetulan dia dtg dgn nenek dia.mak dia pun takde.so,dia dok main dgn pakatan budak2 kecik yg lain termasuk adik aku si ajim dgn alyaa.tengah diorang penat tuhh aku pun amek la peluang kan,haha.

satu time aku pangku dia masa kat luar rumah,aku sembang2 dgn dia.biasela,aku sembang dgn budak kecik en.then aku pun tak ingatla macam mane boleh masuk pasal ayah dia.seriously aku tersentuh dengan ayat and respond dia.

                 'masa tu mamat nampak ayah pegang tangan umi.ayah pegang macam ni..'

 sambil dia pegang tangan aku and genggam kuat2.aku terus pandang dia...

                  'Umi bawak mamat pegi kubur ayah.Umi cakap,Allah lagi sayang ayah.lepas tu mamat nampak Umi nangis..'

dalam hati aku rasa tersentuh sangat2.dia kecik lagi tapi seolah-olah dia faham keadaan dia.hati and perasaan mak dia.and dia sangat manja dengan aku masa kenduri tu.sampaikan mak aku and makcik2 aku pun pelik..

                        'kenape si mamat tu dok manje2 dgn kamu..?'

aku pun tak tau nak jawab ape.dia siap mintak air sampai tambah 3 kali.penat main agaknye.tapi aku layan je lah.dah orang lain sibuk kan.tapi gaya dia ceita pasal arwah ayah dia memang buat aku tersentuh.ye lah,dah la ayah dia meninggal masa dia baby lagi.kalau tak silap aku mak dia still dalam pantang.memang orang lain kalau dengar pun rasa kesian.tapi aku salute la kat Umi dia.dapat besarkan mamat.

habis je kenduri aku tak nampak batang hidung si mamat.dia dah balik awal rasanya.tapi aku harap dapat dukung dia lagi.dengar celoteh dia.rindu. *eleh,adik sendiri ko nak campak mane..?*

          



kenangan dengan mamat :)



koyak kertas : harap dapat jadi kuat macam Mamat. :)